Selim Naşit Özcan
Türk oyuncu
Türk tiyatrosunun ve sinemasının sevilen isimlerinden Selim Naşit Özcan, 15 Ağustos 1928'de İstanbul'da hayata gözlerini açtı. Sanat dünyasının duayenlerinden Komik-i Şehir Naşit Bey ile Rum kökenli oyuncu Amelya Hanım'ın evliliğinden dünyaya gelen Özcan, sanatçı bir aileden geliyordu. Annesi Amelya Hanım'ın annesi Küçük Virjin ve babası Kemânî Yorgo Efendi de kendi alanlarında tanınmış isimlerdi. Selim Naşit'in çocukluğu, Şehzadebaşı'ndaki Millet Tiyatrosu'nun üzerinde, kız kardeşi Adile Naşit ile birlikte sahne tozunu yutarak geçti. Aile büyüklerinin başlangıçta pek sıcak bakmamasına rağmen, iki kardeş de sanat aşkıyla doluydu ve ilk kez Cumhuriyet'in 10. yıl kutlamalarında aynı sahneyi paylaşarak sanat hayatlarına ilk adımı attılar.
Profesyonel sanat hayatına 1943 yılında atılan Selim Naşit, ticaret lisesini bırakıp Muhlis Sabahattin'in topluluğunda "Gül Fatma" operetiyle sahneye çıktı. Ardından Muammer Karaca operetine geçerek tam 16 yıl boyunca Karaca'nın yanında çalıştı. 1961'de kardeşi Adile Naşit ve eniştesi Ziya Keskiner ile birlikte Ankara'da babalarının adına Naşit Tiyatrosu'nu kurdular. Bu dönemde Elhamra İstanbul Tiyatro Sahnesi'nde Toto Karaca, Sururîler ve Muzaffer Hepgürler gibi isimlerle de sahneyi paylaştı. 1966'da Gönül Ülkü – Gazanfer Özcan Tiyatrosu'na katılarak, kardeşi ve eniştesiyle tekrar bir araya geldi. Kendi tiyatrosunun yanı sıra, Ali Poyrazoğlu Tiyatrosu, Devekuşu Kabare ve Karşı Tiyatro gibi topluluklarda da sahne aldı. Akbank Çocuk Tiyatrosu'nda tam 18 yıl boyunca yer alarak, tiyatro kariyerinde yarım asrı geride bıraktı ve yaklaşık 300 oyunda rol aldı.
Sahne üzerindeki ustalığıyla tanınan Selim Naşit, beyaz perdede ve ekranlarda da izleyicilerin gönlünde taht kurdu. "Gülşen Abi" dizisindeki gazete patronu rolüyle geniş kitlelerce tanınan sanatçı, son olarak "Aynalı Tahir" dizisinde rol aldı. Sinemada ise, milyonlarca izleyiciye ulaşan ve Ömer Vargı'nın yönettiği "Her Şey Çok Güzel Olacak" filmiyle büyük beğeni topladı. Bu filmdeki performansıyla Sinema Yazarları Derneği tarafından en iyi yardımcı erkek oyuncu ödülüne layık görüldü. Sinema kariyerinde de yaklaşık 60 filme imza atan Özcan, tiyatroda en son Tiyatro Stüdyosu'nun "Histeri" oyunundaki rolüyle Afife Tiyatro Ödülü'nü kazanmıştı. Türk tiyatrosunun "Baba"sı olarak anılan Selim Naşit, 54 yıllık sanat hayatı boyunca, genellikle küçük rollerde bile derinlikli ve unutulmaz karakterler yaratmayı başardı.
Hayatının son yıllarında pankreas kanseriyle mücadele eden Selim Naşit Özcan, 18 Ağustos 2000 tarihinde, 72 yaşında hayata veda etti. Sanatçı, Zincirlikuyu Mezarlığı'na defnedildi. Peyker Özcan ile evli olan Selim Naşit'in, kendisi gibi tiyatrocu olan Naşit ve Arsel adında iki oğlu ve iki de torunu bulunuyordu.